به گزارش مشرق به نقل از مهر، آیت الله احمد علم الهدی یکشنبه شب در هفتمین سلسله نشست های "واجب فراموش شده" که در مسجد رضوان صدا وسیمای مرکز خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در عرصه امامت و ولایت و در ایفای رسالت ائمه (ع) تفاوت هایی را احساس می کنیم و این تفاوت ها در سیره معصومین گاهی آنقدر ریشه دار و عمیق است که فکر می کنیم هر کدام از ائمه(ع) جریان و شکل خاصی در ایفای رسالت خود داشته اند.
امام جمعه مشهد بیان کرد: گاهی اوقات مسئله تقابل با جنایت و ظلم و رویارویی با مفاسد در سیره برخی از معصومین زیر سوال قرار می گیرد، چرا امام حسین(ع) در مقبال یزید قیام می کند اما امام حسن(ع) در مقابل معاویه سکوت می کند.
آیت الله علم الهدی افزود: اگر وظیفه امام صادق(ع) منحصرا ارائه مباحث دینی و آموزه های اسلامی بوده و جدا از موضع گیری های سیاسی به نشر علم می پردازد، چرا فرزندشان در مقابل تجاوز حکومت هارونی می ایستد و 14سال به زندان می افتد.
وی تصریح کرد: این رنگارنگی در سیره ائمه در کانون اندیشه ما اضطرابی ایجاد می کند که وظیفه امام منوط به سلیقه شخصی خود بوده یا یک رسالت الهی است که در سیره ائمه(ع) در اشکال مختلف جلوه گر شده است.
قصور تاریخ در تدوین زندگی ائمه(ع)
امام جمعه مشهد با بیان اینکه این رنگارنگی مربوط به قصور تاریخ در تدوین زندگی ائمه(ع) بوده گفت: بخش عظیمی از تاریخ توسط فاتحان غاصب نقل شده و بسیاری از واقعیت های تاریخ و حقایق سیره ائمه به دلیل حفظ منابع حکومت وقت یا نقل نشده یا تحریف شده است.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: جریان امامت و ولایت جریانی آسمانی است که تمام ائمه(ع) بعد از پیامبر(ص) فقط یک جریان فکری را دنبال می کردند که تشکیل حکومت واقعی اسلامی در همان شکل مدینه النبی است که این مسئله در زندگی سه امام اول کاملا مشخص است.
وی با اشاره به رهبری انقلاب کربلا توسط سه امام افزود: امام حسن(ع) رهبری مقدماتی، امام حسین(ع) رهبری عملیاتی و اجرایی و امام زین العابدین(ع) نهادینه سازی این انقلاب را انجام دادند و مسئله متارکه جنگ با معاویه از سوی امام حسن(ع)زمینه ساز این انقلاب عظیم توسط سیدالشهدا در کربلا بود.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: بعد از واقعه کربلا تا سال 260 هجری قمری تاریخ امت اسلام به سه مرحله تقسیم می شود که از سال 61تا 135 مرحله تنظیم حرکات مبارزاتی و مقدمه مبارزه با تجاوز بنی امیه بود که توسط امام سجاد انجام شد.
حکومت بنی عباس نتیجه عدم بصیرت سیاسی امت اسلام بود
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: بنی عباس در این برهه به علت عدم بصیرت سیاسی امت اسلام روی کار آمد و تا سال 204 هجری قمری که دوره شهادت امام هشتم بود یک موضع انقلابی قوی در مقابل بنی عباس ایجاد شد.
وی افزود: از سال 135 تا 148 هجری قمری نیز جریان مبارزه توسط امام صادق(ع) دنبال شد که برخی عنوان می کنند ایشان به دور از سیاست بوده و تنها پاسخگوی مسائل علمی بودند که درست نیست.
عضو خبرگان رهبری گفت: امام صادق(ع) بنیانگذار یک انقلاب فرهنگی بود که یک بصیرت نافذ سیاسی برای امت ایجاد کرد، ایشان می دانستند که برای ایجاد یک بصیرت سیاسی باید به اسلام نگرش مکتبی و فرهنگی شود.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: در دوران امام صادق(ع) این ذهنیت برای امت ایجاد شده بود که وظیفه ائمه بعد از پیامبر(ص) ایجاد یک امپراطوری عربی با هدف کشور گشایی بوده و امام صادق(ع) با انقلاب فرهنگی خود این عقیده باطل را اصلاح کردند.
مسئولیت سیاسی امام صادق(ع) یک جریان محوری سازمان دهی شده بود
وی تأکید کرد: مسئولیت سیاسی امام صادق(ع) یک جریان محوری سازمان دهی شده و قوی بود که این کار را در کنار تربیت دانشمندان انجام می دادند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:هیچ امام معصومی در سیره احتماعی و سیاسی خود حاضر نمی شود حرام را ببیند و در مقابل آن بی تفاوت باشد چرا که ترک امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوتی در مقابل خشم و غضب خداوند است.
بر اساس همین گزارش وی در پایان این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر لزوم احیاء مسئله امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر همانند نماز دارای احکامی است که در صورت رعایت نکردناین احکام اینواجب فراموش شده با آثار قابل عرضی همراه نخواهد بود.
امام جمعه مشهد افزود: در صورتی که افراد مسئول هنگامی که با فرد بد حجابی روبرو می شود بجای لبخند زدن ابرو در هم کشد این خودش می شود امر به معروف و نهی از منکر لذا توجه به نکات ریز و درشت در امر به معروف ونهی از منکر نباید فراموش شود.
امام جمعه مشهد گفت: در صورتی که افراد مسئول هنگامی که با فرد بد حجابی روبرو می شوند بجای لبخند زدن ابرو در هم کشند این خودش می شود امر به معروف و نهی از منکر، لذا توجه به نکات ریز و درشت در امر به معروف ونهی از منکر نباید فراموش شود.